Thursday 26 April 2012

SIRD


Tajuk: Tertangkapnya Sa-Ekor Toyo
Penulis: Hishamuddin Rais
Harga: RM 23*  RM 21

Buku Tertangkapnya Sa-Ekor Toyo ini adalah rampaian tulisan Hishamuddin Rais yang telah keluar pada tahun 2008/09/11 di Suara Keadilan, Roket, Malaysiakini, Malaysia-Today, dan Tukar Tiub. Ada beberapa tulisan juga yang tidak pernah keluar di mana-mana. Mungkin untuk pembaca yang rakus telah pernah bertemu dan membacanya.
*tambahan RM6 kos penghantaran bagi semenanjung Malaysia dan RM 9 bagi sabah / sarawak

Tajuk: Membina Bangsa Malaysia
Penyunting:  Aida Idris and Abu Hassan Hasbullah
Harga: RM23.00*  RM 21*

Hasil kolaborasi enam orang penulis akademik dan bukan akademik, buku ini merupakan suatu usaha untuk mengupas cabaran dan hala-tuju rakyat Malaysia dalam membina identiti sebagai sebuah bangsa dari pelbagai aspek kenegaraan.

Aziz Bari memberi analisa kritikal tentang undang-undang, hak asasi manusia dan demokrasi; sementara kebebasan media dan maklumat serta potensi teknologi baharu dibicarakan oleh Ooi Heng.

Aida Idris merumuskan perkembangan serta masa depan ekonomi, manakala Dinsman merenung perkembangan seni-budaya dari perspektif seorang aktivis.

Permasalahan kepimpinan remaja dalam masyarakat multi-etnik ditinjau oleh Abu Hassan Hasbullah, dan akhir sekali Syed Ibrahim Syed Noh membincangkan suatu pendekatan holistik mengenai modal insan dan pembangunan sumber manusia.

Diharap penerbitan buku ini akan mencetuskan perbahasan yang sihat dan konstruktif untuk memajukan tanahair dan membina bangsa Malaysia, terutamanya dalam situasi di mana terdapat usaha di kalangan sesetengah pihak untuk memecah-belahkan perpaduan bangsa. Sememangnya, tanpa perbincangan yang jujur lagi terbuka, agak sukar bagi kita maju bersama.

Jomo KS
 *tambahan RM6 kos penghantaran bagi semenanjung Malaysia dan RM 9 bagi sabah / sarawak


Title: Malaysia: Road Map for Achieving Vision 2020
Author: Koon Yew Yin
Price: RM50.00*  RM 45*

“Mr. Koon writes with perceptiveness and candour as well as with the voice of experience – qualities that are often missing in the writings of many political analysts that are provided with space in the mainstream media.  
This process of empowerment and simultaneous rejection of leaders who regard power and authority not as positions of trust and responsibility but to serve personal interest or as an opportunity for personal enrichment will be necessary if  Malaysia is to prosper and move ahead to join the modern and progressive nations of the world.” - Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah, Member of Parliament and former Minister of Finance

“Mr Koon has chosen to galvanise his years of experience in business and to reduce them into well written and well researched articles that will benefit all Malaysians. The articles are forthright and brutally honest in many instances and speak to the problems Malaysia faces and Malaysians must face up to. It is a must read for all those who believe that our children deserve a better Malaysia  and who believe, as clearly the author does, that it is our responsibility to ensure we leave them a legacy they can be proud of.” - Dato’ Ambiga Sreenevasan, Former President of the Malaysian Bar Council
Chairperson of Bersih 2.0
 *tambahan RM6 kos penghantaran bagi semenanjung Malaysia dan RM 9 bagi sabah / sarawak

 Tajuk: Asal Usul Sosial Golongan Kiri Melayu ( Satu Analisis Berkenaan Kesatuan Melayu Muda )
Penulis: Rustam A. Sani
Harga: RM 18*  RM 16*

Kesatuan Melayu Muda (KMM) merupakan parti politik Melayu pertama ditubuhkan pada tahun 1938 dan dipimpin oleh Ibrahim Yaacob. KMM sering dianggap sebagai pelopor jalur politik moden Melayu yang dirujuk sebagai 'Golongan Kiri Melayu'. Secara umumnya, ahli sejarawan bersetuju bahawa politik moden Melayu terbahagi kepada dua jalur yang ketara - kiri dan kanan - sejak 1930-an. Dua jalur ini dibezakan oleh penolakan dan juga kedekatan mereka dengan kecenderungan dan ideologi kiri; latar belakang pendidikan pimpinan mereka dan keluasan pengaruh Indonesia. Kajian ini meletakkan konteks asal usul Golongan Kiri Melayu dalam kerangka struktur sosial yang berubah semasa persekitaran kolonial pada dekad 1930-an, khususnya kemunculan elit baru yang secara sosialnya berbeza daripada aristokrat tradisional. Dihujahkan bagaimana elit baru ini semakin tidak berpuas hati dan hilang sabar terhadap kepimpinan tradisi dalam perjuangan menentang pentadbiran kolonial dan mengusahakan pembentukan masyarakat majmuk.
*tambahan RM6 kos penghantaran bagi semenanjung Malaysia dan RM 9 bagi sabah / sarawak


 Tajuk: Menyurat Kepada Sahabat: Warkah-warkah Peribadi 1975-2002
Penulis: Anwar Ridhwan
Harga: RM30.00*  RM 27*

Buku ini merupakan genre yang jarang-jarang muncul dalam sejarah penerbitan tanah air. Surat-surat peribadi 1975-2002 Anwar Ridhwan dalam buku ini membicarakan pelbagai isu bahasa, sastera, penerbitan, budaya, politik dan sosioekonomi, termasuk yang ditulisnya ketika bermukim beberapa ketika di London, England. Ia mengandungi beberapa pandangan, fakta, data dan informasi yang boleh dijadikan renungan serta rujukan. Dengan menggunakan kandungan dalam buku ini sebagai rujukan, kita akan mengetahui beberapa kemelut masa lampau, dan akan menyedari seaneka perubahan berbanding apa yang telah berlaku lebih tiga dekad yang lalu.
 *tambahan RM6 kos penghantaran bagi semenanjung Malaysia dan RM 9 bagi sabah / sarawak



Tajuk: PRU 13, Umno Tumpas?
Harga: RM 20*  RM 18*

PRU ke-13 semakin hamper. Ketibaannya ditunggu penuh debaran. Akan tumbangkah UMNO di PRU ke-13 nanti? Ataupun Pakatan Rakyat akan di talkinkan tanpa kubur? Soalan ini bermain di bibir setiap rakyat Malaysia yang mengikuti perkembangan politik tanahair. Buku ini cuba menjawab persoalan di atas yang ligat berputar di fikiran keseluruhannya dewasa ini. Selamat membaca.
*tambahan RM6 kos penghantaran bagi semenanjung Malaysia dan RM 9 bagi sabah / sarawak

No comments:

Post a Comment